zaterdag 31 december 2016

Een fantastisch jaar

Ondanks mijn grieperige lijf, dat gelukkig wel iets aan het herstellen is, doe ik een poging om kort terug te blikken op het afgelopen jaar. Want in tegenstelling tot 2015 verliep dit jaar voor mij voorspoedig. Ik weet niet zo goed aan wie ik dat te danken heb maar ik draag alle mensen die daartoe een bijdrage hebben geleverd een warm hart toe. Want wie ben je zonder een goed vangnet om je heen?

Begin dit jaar pakte ik, na een zorgvuldige opbouw, mijn werkzaamheden bij mijn werkgever weer volledig op. Ik kreeg alle ruimte die ik hiervoor nodig had en dat maakte, dankzij de support van lieve collega's, dat ik al snel het goede ritme te pakken had.

Wat ook zeker een vermelding waard is, is dat ik in januari samen met mijn moeder en zusje naar de voorstelling 'Anne' ging in Theater Amsterdam. Samen beleefden we een indrukwekkende middag en het feit dat we dit met zijn drieën mochten doen was heel bijzonder. Mijn zusje en ik waren beiden het jaar daarvoor erg ziek geweest, mijn moeder had uiteraard veel zorgen om ons en nu we dit samen deden werd het cliché dat gezondheid niet iets vanzelfsprekends is weer eens bevestigd.

Verder organiseerde ik dit jaar een (verjaardags)etentje met goede vriendinnen. Een bijzonder gezelschap want een aantal had elkaar nog nooit ontmoet en ik vond dat daar eens verandering in moest komen. Het was een fijne avond, er werd lekker Mexicaans gegeten en ik vond het mooi om ze allemaal eens bij elkaar te hebben.

Guus Meeuwis en de Dijk werden bewonderd in de Oosterpoort, Night of the Proms in de Martiniplaza en Edwin Evers met zijn band in het Geert Teis theater in Stadskanaal. Tijdens alle optredens werd ik vergezeld door lieve mensen. Zonder hen was het niet geworden wat het was, een onvergetelijke en plezierige happening. 

Het Retropopfestival in Emmen werd intens beleefd, een bijna volmaakte dag onder een blauwe hemel met een stralende zon. Bij gebrek aan een kleedje zaten we op de overbodige regencape en mijn spijkerjasje te genieten van alles wat er om ons heen gebeurde en dat was veel. Wij gaven onze ogen goed de kost en lieten ons inspireren door mensen van allerlei pluimage.

In Lemmer maakten we Glemmerbeach mee waar Kensington de hoofdact was. Ook nu werden we weer verwend met mooi weer wat uiteraard meehelpt om het allemaal nog iets intenser te beleven.

De zomer brachten we door in het mooie Italië. Uniek, omdat het hele gezin,  en hoogstwaarschijnlijk voor het laatst dit jaar,  tijdens een vakantie verenigd was. Samen met zus, zwager en hun meiden maakten we een rondrit met een camper en kwamen via Pisa, Bolsena, Rome, Pompei, bij Napels uit.
Op de terugweg pikten we nog een tipje van Milaan mee. 

Alle drie zoons sloten dit jaar succesvol een schoolperiode af en maakten elders, hetzij op een nieuwe opleiding, hetzij in een nieuwe werkkring, een frisse start. Ik werd in oktober van dit jaar voor de zoveelste keer tante maar nu van een tweeling, een jongetje en een meisje, beiden gezond, een unieke ervaring!

En ik vergeet de wandeltochtjes niet die ik samen met mijn dierbare vriendinnen maakte. Altijd is er wel iets te bespreken maar ook momenten van stilte zijn fijn en nooit pijnlijk zoals je ze soms wel kunt beleven.

In november van dit jaar maakte mijn moeder  op de respectabele leeftijd van 87 een nieuwe start. Ze verhuisde naar een prachtige plek in een prachtig dorp in het mooie Drenthe. De dagen van de verhuizing hebben we intens beleefd. We namen afscheid van het ouderlijk huis met alle herinneringen die dat opriep en we brachten samen het nieuwe huis op orde waarin mijn moeder altijd de regie had. Zij is een van mijn grootse inspiratiebronnen en voorbeeld voor de vele zaken die op mijn levenspad zijn gekomen en hét bewijs dat ouder worden niet hoeft te betekenen dat je vastroest.

In december sloot ik het 'vriendinnenjaar' af met een bezoek aan de film 'De zevende hemel' . In een eerdere blog schetste ik al hoe we dit samen beleefden. Eén van de hoogtepunten van dit jaar. Ik zou het kunnen omschrijven als ongekunstelde verbondenheid.

Ook geweldig om te merken dat nieuwe vriendschappen sluiten op elke leeftijd en in elke fase van je leven mogelijk is. Dit heb ik aan den lijve ondervonden in het afgelopen jaar.

Ik wens al mijn dierbaren een fijn 2017 en hoop dat zij er allemaal opnieuw in alle puurheid bij zijn het komende jaar!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten