donderdag 27 april 2017

Een warme deken

'Doe je been eens naar beneden, het tocht hier als de neten!', klinkt het naast me.  Om onze benen tegen de kou te beschermen hebben we er - hoe toepasselijk op deze dag -  een oranje sprei op liggen. Aangezien ik mijn rechterbeen over mijn linker gekruist heb zorgt dit er klaarblijkelijk voor dat de benen van mijn vriendin in de kou komen te staan, waardoor ik onmiddellijk door haar gesommeerd word om mijn been van de andere af te halen. Met enig gesputter doe ik wat ze zegt.

We zitten samen op de Koningsmarkt in Roden waar we een plaatsje in het centrum, naast de poffertjeskraam, hebben bemachtigd. De vijftigste verjaardag van de koning vieren we door overtollige huisraad te slijten aan iedereen die dat maar wil. Begin dit jaar hielp ik mijn vriendin met het opruimen van haar zolder.  Op die plek heb ik toen de plechtige belofte gedaan om de spullen die ze niet meer in haar huis wou hebben maar nog te goed waren om weg te doen te koop aan te bieden op 27 april. Een bonte verzameling van dvd's, boeken, kleding, spelletjes en knuffels hebben we, voor dag en dauw, de vrieskou trotserend, zorgvuldig tentoongespreid in de hoop de koopkrachtige Rodenaren en het overige langstrekkende voetvolk te verleiden tot aanschaf van spullen die hoogstwaarschijnlijk volgend jaar weer elders op een kleedje aangeboden worden. We wanen ons in een aflevering van Mindfuck als een aangeboden twee euromunt in ruil voor een 'Dokter Bibberspel'  bij het werpen ervan verdwijnt als sneeuw voor de zon om het niet meer terug te vinden deze dag. De gever ervan moet een succesvolle carrière in het circus zijn misgelopen.

Een mix van zon en kleine regenbuitjes zijn het decor van een vrijmarkt die al gauw goed begint te lopen. Gezellige mensen uit alle lagen van de bevolking zien we voor onze ogen opdoemen en weer verdwijnen waarbij sommige passanten door ons gebruikt worden als inspiratiebron voor nadere analyse. Zo is er een mevrouw die vanochtend zonder enige twijfel haar slaaptent, die ze nog in de garage had liggen, besloot te gebruiken als letterlijke dekmantel om nieuwe zooi aan te schaffen, een man bij wie onder zijn grijze hangsnor een compleet tweede leven tot stand komt, een raadselachtige dame met kort pittig kapsel, een imitatie van Pippie Langkous, een lief jochie met rossig haar en een moeder die haar eigen problemen projecteert op  haar peuterzoontje dat ze dwingt zijn poffertjes op te eten. Grijze heren van zeventig plus proberen ons het hof te maken en met regelmaat worden we toegelachen door jong en oud die het merkbaar aandoenlijk en grappig vinden hoe wij onder onze oranjekleurige sprei de dag doorbrengen, waarbij de kans groot is dat we hiermee de plaatselijke krant zullen halen. 

Eén opmerking van een vriendelijke meneer zal ons bijblijven. Nadat hij gezegd had dat de deken ons wel lekker warm zou houden en wij tegelijk reageerden met: 'We hebben vooral warmte van elkaar!',  antwoordde hij met een blik van verstandhouding: 'Dát is het allerbelangrijkste!' 
Hij snapte de ware betekenis van het woord.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten