maandag 24 juli 2023

Slagboomsoap

Locatie: Leeuwarden, nabij WTC, parkeerterrein voor COA personeel.

Je moet er zo dicht mogelijk op rijden, dan gaat ie omhoog. Dat is wat ze mij vertelden de laatste keer, een maand geleden.

De keren daarvoor was ik steeds een tikkeltje gefrustreerd als de slagboom niet omhoog ging als ik aan kwam rijden.

De eerste keer ging het zo:  Uit de auto, op de knop van het kastje naast de slagboom drukken, de paal gaat omhoog, ik snel weer in de auto en de paal gaat weer naar beneden zonder dat ik erdoor ben. Echt gebeurd. De keren daarna moest ik nog steeds uit de auto om op de knop te drukken maar de slagboom ging (en bleef) in ieder geval wel open zodat ik door kon.

Dan vanochtend. Vol goede moed rijd ik bijna tegen de slagboom aan. Want ja, dat was mij immers verteld. 'Moatst tichterby ride!', adviseert de automobiliste achter mij. 'Nog dichter?' vraag ik. Dus ik rijd maar zo ver ik kan. Geen beweging. 'Wat is dat nou?' De Friezin achter mij schakelt van verbazing spontaan over in het Nederlands. Ik uit de auto, druk op de knop en de paal gaat omhoog. Triomfantelijk rijd ik het parkeerterrein op.

Eenmaal binnen op de werkvloer zijn manager M, huismeester S en een beveiliger, van wie ik geen initialen weet, (die noem ik voor het gemak dus B) druk in de weer. Wat blijkt? Er is geen beweging meer in die vervloekte slagboom te krijgen. Maar ik moet weer weg en M  heeft haar Volvo ergens illegaal geparkeerd en heeft uiteraard geen trek in een boete. Consternatie, consternatie.

S, M, B en ik naar buiten.
S en B maken de stroomkast open en prutsen wat. Ondertussen komt M al aanrijden in haar Volvo, raampje naar beneden. Helemaal niet drammerig of zo. Eén en al geduld en ontzag voor de expertise van S en B. Tuurlijk.

'Ik voel een blog aankomen', grijns ik.

Het geduld van M blijkt toch eindig te zijn en ze parkeert haar wagen, in goed overleg met S, achter de afvalcontainer.

'Kom ik nog weg?', gaat er door mij heen.
'Ik denk dat je de schroeven los moet draaien', zeg ik tegen S. 'Ik denk dat je gelijk hebt', antwoordt hij. Niet veel later komt ie er aan met een setje inbussleutels. Even daarna houden S en B handmatig de slagboom voor mij omhoog. Dikke duim voor beiden.

Die vervloekte slagboom. Goed voor een soap. Én een blog.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten