zondag 12 november 2023

Wat nou bestaanszekerheid?

Bestaanszekerheid 

Het politieke thema van deze verkiezingen.

Ik krijg jeuk van dat woord.

Ik snap heus wel wat er mee bedoeld wordt en ik ben ook niet de eerste of laatste persoon die hier iets over zegt of kriegelig van wordt. Maar toch.

Zo praat je toch niet?

Dit:

Hoe zit het tegenwoordig met jouw bestaanszekerheid? Nou, mijn  bestaanszekerheid was vorig jaar nog niet echt je van het maar is nu een stuk hoger of  beter of prettiger(of hoe zeg je dat eigenlijk?) dan het was of ooit geweest is. Oh wat heb ik toch een goede bestaanszekerheid. Wat fijn dat jij zo veel bestaanszekerheid hebt. Of: wat erg dat jij minder bestaanszekerheid hebt dan Pietje of Jantje.

Nee, zo praat niemand.
Behalve politici.

Het zal ook best lastig zijn om een ander woord te gebruiken of zelfs te bedenken, zeker voor politici die iets uit moeten dragen in één woord wat alles moet omvatten. Misschien dat ze er zelf ook wel eens of twee of drie keer klaar mee zijn. Zo van: 'Kom ik weer aan met mijn stokpaardje.'

Blijft staan dat ik het een stom woord vind. En nee, ik heb ook geen goed alternatief.

Misschien komt het ook omdat mijn eerste gedachte bij het woord bestaanszekerheid is dat bestaanszekerheid helemaal niet bestaat. Namelijk, niemand is zeker van zijn of haar bestaan. Wat nou bestaanszekerheid? We gaan allemaal een keer immers? Neeheee, dat wordt er natuurlijk niet mee bedoeld. Weet ik ook wel. Maar toch. 

De jeuk is er niet minder om.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten