maandag 11 maart 2024

Spaarzegelstress

Sparen van zegels doe ik eigenlijk nooit meer. Ik heb het ooit wel gedaan, zoals bij Douwe Egberts. Wat ik mij ervan herinner is dat je jaren moest knippen voor een paar kopjes waarvoor je dan ook nog minstens 25 euro moest bij betalen. Lekker gespaard joh! Oké, ik overdrijf misschien een beetje maar er moest altijd geld bij.

Het gelik aan zegels, die je vervolgens op een spaarkaart of in een boekje moet plakken vind ik ook helemaal niks. Ik raak zo'n kaart (of de zegels) altijd kwijt of krijg 'm niet op tijd vol omdat de actie afgelopen is. Tegenwoordig kun je in veel winkels digitaal sparen, de zegels worden automatisch in de app op je telefoon gezet. Dat maakt het allemaal wel wat aantrekkelijker maar toch ben ik nog steeds niet overstag gegaan.

Misschien verandert dat na mijn ervaring van vandaag. Ik was samen met collega M bij de Jumbo in Leeuwarden voor een paar dingetjes voor de lunch. Bij de zelfscan pak ik mijn eigen pakje Wasacrackers uit het mandje van M. 'Nee, dat hoeft niet, ik betaal het wel', zegt ze. 'Wat een onzin, dat hoeft toch niet?' antwoord ik. 'Ach, die ene euro,  mompelt M, terwijl ze haar soepjes, noodles en yoghurt begint te scannen. 'Nou toe, doe die crackers er maar bij, misschien kom ik dan op 10 euro voor een spaarzegel' (Voor haar dochter die glazen spaart, die M zelf ook wel graag wil hebben) Maar helaas, ook met de Wasacrackers gaat dit, op een paar centen na, niet lukken. Een sprintje terug de winkel in  om iets te scoren voor een euro levert niks op. Ondertussen komt onze collega AM, met kattenbrokken en een broodje, richting de scankassa. 'Doe dat er ook maar bij', roept M. 'Dan komen we vast wel aan het bedrag voor de zegels. 'Shit, net geen 20 euro!', klinkt het teleurgesteld na het scannen. 'Een plantje voor je kantoor erbij doen?' vraag ik. 'Ja, doe die cactus maar.' 

En dan ineens staat er een medewerker van de Jumbo naast ons. ' U wilt zegels voor de glazen? Ik kan er een paar halen, die kunt u dan bij de servicebalie op de app laten zetten.' We snappen er niks van maar toch gebeurt het. De medewerker komt met minstens 5, misschien wel 7 zegeltjes terug en de baliemedewerker zet deze zonder problemen op de app van M. De echte zegels blijven achter bij de balie.

Ik snap er nog steeds niks van. Je krijgt 1 zegel bij 10 euro boodschappen. M zou in dit geval 2 zegels sparen maar krijgt er nu wel een stuk of 7 als ik het goed gezien heb. Je kunt dus gewoon om extra zegels vragen? Of ben je als klant afhankelijk van een oplettende winkelmedewerker die jou extra punten gunt? Ik vind het allemaal prima maar heb toch ergens een afslag gemist. Had dit destijds bij DE niet gekund? Dat had een hoop knipwerk en geld gescheeld. 

Belangrijkste is dat de mooie glazen steeds dichterbij komen. Linksom of rechtsom. Spaarzegelstress was ooit.


.










 
.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten