Gisteren had ik een leuk gesprek bij een organisatie waar ik werkervaring als communicatiemedewerker op mag doen. Superblij en helemaal zin om te beginnen. Enthousiast pakte ik vanochtend de telefoon en belde ik het algemene nummer van het UWV. Ik hoopte dat ik door verbonden kon worden met mijn adviseur om even af te stemmen welke voorwaarden het UWV stelt aan een werkervaringsplek. Gewoon even contact, vragen stellen en antwoorden krijgen zodat ik door kan.
Ging
niet lukken. Het UWV werkt met een persoonlijke werkmap. In die map
moet je als uitkeringsgerechtigde alle sollicitatie-activiteiten
vermelden. Ook het berichtenverkeer gaat via deze werkmap.
Rechtstreeks
contact met het UWV is niet mogelijk. Als je het algemene nummer belt
krijg je iemand aan de telefoon maar dan houdt het wel zo ongeveer op.
Als je je 'persoonlijk adviseur werk' wilt spreken over iets
inhoudelijks moet je een bericht achterlaten in je werkmap en kan het
maximaal 2 werkdagen duren voor je een reactie kunt verwachten. Zij
bellen jou, niet andersom.
De
dame die ik aan de telefoon had deed wat ze moest doen: ze dreunde het
riedeltje onverstoorbaar op. Rechtstreeks contact gaat niet. 'Zo werken
wij niet bij het UWV', voegde ze er nog aan toe. Verwoede pogingen die
ik deed om er doorheen te komen werden niet opgepakt. Kan ook niet. Het
systeem is dichtgetimmerd en er is geen ruimte om dat systeem open te
breken ook al zou ze willen. Ze kon wel een terugbelverzoek indienen.
Maar ook dan moest ik rekening houden met een wachttijd van maximaal 2
werkdagen voor ik terug gebeld zal worden.
Nou ik weer.
Zij deed wat ze moest doen.
Ik weet wat ik niet moet doen: Me laten opnaaien door de bureaucratie en de paarse krokodillen van deze wereld.
Een taak op zich. 🙄
Geen opmerkingen:
Een reactie posten