zaterdag 16 januari 2021

Doorhalen wat niet van toepassing is

Dikke keel, stomp in de maag, diepe zucht. Zin om met deuren te slaan of een potje te janken. Leuke vacature, leuk gesprek aan de telefoon, sprankelende brief geschreven. Opgewarmd voor een nieuwe stap. Hoop op een uitnodiging. Drie weken wachten. 

Bij de eerste zinnen in de afwijzingsmail weet ik het al: 'Wij hebben ontzettend veel passende reacties ontvangen en hebben hieruit een keuze gemaakt.' Motivatie in de brief, werkervaring en vooropleiding zijn de drie beoordelingscriteria waaruit ik zelf kan kiezen. Iets met doorhalen wat niet van toepassing is. Voor het bedrijf een efficiënte manier om afwijzingen af te handelen maar voor mij een nietszeggend, algemeen en onpersoonlijk bericht. En ja, ik zou er nog een telefoontje aan kunnen wagen maar dit afwijzingsbericht nodigt daar nou niet geweldig toe uit. Juist door het zo te formuleren hopen ze dat niemand meer belt. Heb er ook geen zin meer in. Doel bereikt dus.

Etterende gedachtes 'te oud', 'geen specifieke opleiding', 'waar kom ik aan de bak en hoe dan?' komen even naar boven maar verdwijnen ook weer snel. Ik weet toch wat ik kan en wil, wie ik ben en wat ik wel en niet leuk vind? Die ene match komt echt wel maar duurt nog even. Is ook niet erg.

Enthousiast worden, helder krijgen waarom je juist die baan wilt en zou passen in de organisatie. Blij aan een brief beginnen is elke keer een proces. Je hoopt dat een bedrijf dat oppikt en dat ze jou graag willen zien, willen horen wat je te vertellen hebt. Als het dan niet doorgaat is dat iedere keer domweg keihard slikken. Dus doe ik dat maar. Ook om die dikke keel kwijt te raken. De deuren in huis blijven vooralsnog heel en voluit janken heb ik nog niet gedaan. Wel hier en daar een traantje afgedroogd. Best lekker.

Moed verloren? Bij de pakken neer? Geen leven zonder baan? Ben je mal. Wellicht het voordeel van het ouder worden, levenservaring en steeds beter leren relativeren. 

Iets nemen zoals het is is een mooi cliché wat ik steeds beter snap. Loslaten waar je geen invloed op hebt is ook zo'n fijne. Clichés zijn waar. Maar pas als je door hebt hoe ze werken gaan ze leven. En haal ik door wat niet op mij van toepassing is. 


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten