woensdag 2 november 2016

Facebook ergernis

'Je dochter heeft je hand voor een korte tijd vast maar je hart heeft ze vast voor haar hele leven....'
Als ik dit soort teksten langs zie komen op Facebook denk ik : Oké,  het eerste gedeelte klopt tot het woord 'maar'. Echter dat van dat hart is niet vanzelfsprekend, tenzij we in een ideale wereld leven. Bovendien borrelt bij mij onmiddellijk de vraag op hoe je een hart vast zou moeten houden. Dat lijkt me fysiek onmogelijk.

Maar dan gaat het verder met: 'als je een dochter hebt die de moeite waard maakt...'  Kijk en nu wordt mijn jeukfactor geactiveerd want 'een dochter die de moeite waard maakt' is geen goed Nederlands. Het is of: 'als je een dochter hebt die de moeite waard is', of als je een dochter hebt die het leven -  of voor mijn part jouw leven  - de moeite waard maakt. De jeukfactor stijgt tot ongekende hoogtes als ik verder lees: 'als je Trots bent op je dochter Deel en like dit plaatje dan.' Die hoofdletters van Trots en Deel wil ik nog wel door de vingers zien maar waarom zou je in vredesnaam het feit dat je trots bent op je dochter moeten delen en dan ook nog op dit medium? En als je dit al zou willen, vind ik dat je het op zijn minst uit moet leggen. Want trots is toch niet zomaar? Dat komt altijd ergens vandaan. Je bent trots op het feit dat ze bijvoorbeeld goed kan dansen of kan voetballen maar het waarom wordt er niet bij verteld. En een dochter die je leven de moeite waard maakt zegt ook helemaal niets over de reden hiervan. En dan heb ik het nog niet eens over de kleur van en het lettertype in de afbeelding. Het is gewoon een inhoudsloze tekst met geen enkel persoonlijk tintje. Ook het hoge 'Halleluja' gehalte van de spreuk wekt irritatie bij mij op.
Je leest nooit: 'De kamer van je zoon is bezaaid met vieze sokken, natte handdoeken, lege chipsverpakkingen, halfvolle flessen met Cola en aangekoekte glazen. Deel en like dit als je zoon een zwijn is.'
 Dan pas heb je - ik in ieder geval -  een realistische en beeldende tekst die je eventueel nog kunt opleuken met een foto of een illustratie naar eigen keuze.
Zoon kan ook vervangen worden door dochter overigens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten