zaterdag 12 november 2016

Het sokkenmysterie

Sinds mijn jongens sokken begonnen te dragen zit de klad erin. Op het moment dat de krengen uit de wasmachine komen kan ik de ellende gelukkig nog even uitstellen. Maar het uur van de waarheid komt als ik er bolletjes van moet maken. Want buiten het opmerkelijke feit dat er per merk - Puma, Coq Sportief of Lotto - verschil zit in de lay-out, is mijn grootste frustratie dat ik na de elke wasbeurt er steevast een aantal kwijt ben of paren overhoud die niet bij elkaar passen. Een vriendin van me vertelde eens dat zij hier ook tegenaan liep. Zij weet dit aan haar wasmachine, die sokken zou verorberen. Deze theorie, best leuk overigens,  geeft mij helaas geen voldoening.
Hoe zit het dan wel? Hoewel ik de heren natuurlijk voorbeeldig opvoed gaat er op de weg naar de volwassenheid wel eens iets mis. Af en toe vind ik een verdwaalde eenling achter een verwarming, in een dekbedhoes, onder een kast en zelfs er bovenop. Maar ook als dat een tijd goed gaat is het resultaat -  na het wassen - een treurig ongeorganiseerd zootje.
Ik gebruik nu sinds een paar jaar sokkenzakjes , met de namen van mijn zoons erop. De mannen moeten hun vieze exemplaren in de zak stoppen, deze dichtritsen en in de wasmand gooien. Probleem opgelost zou je zeggen. Gedeeltelijk. Het is nu gelukkig wel duidelijk van wie de sokken zijn maar ook met deze methode heb ik telkens een overschot of, zoals je wilt, een tekort. Ik heb een rieten mand op de overloop staan waarin ik de eenlingen verzamel. Af en toe kunnen ze na een periode van eenzaamheid verzoend worden met hun maatje maar dat is meer uitzondering dan regel. 
Misschien ben ik wel beland in een tunnelvisie en moet ik het omdenkproces in. Zolang ik (nog) niet weet hoe dat moet - tips van ervaringsdeskundigen zijn hierbij meer dan welkom - zal dit sokkenvraagstuk blijven bestaan. Ik kan het namelijk nog niet over mijn hart verkrijgen om me van de eenlingstapel te ontdoen. De ijdele hoop dat ze ooit allemaal weer bij elkaar komen wint het hier van het vooruitzicht op een onherroepelijke scheiding van de tweetallen. Misschien bloeien er in de mand wel nieuwe relaties op.  
Het zou toch zonde zijn om dit te verstoren?

6 opmerkingen:

  1. Hier ervaringsdeskundige Liz: het geheim zit 'm in je laatste gedachte aan de nieuwe relaties in de mand met singles. Ga omdenken en laat het dictaat van twee gelijke sokken los en omarm het concept van twee ongelijke maar met zorg bij elkaar gezochte exemplaren die elkaar aanvullen, versterken en zo elkaar en jou gelukkig zullen maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schrijft leuke blogs Ineke!
    Ik kan me (nog) niet abonneren via mail ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En o ja: Kunstenares Stef Kreymborg maakte in 2009 een kunstwerk van eenzame sokken!
    Zie http://www.stefkreymborg.nl/projecten/klaagmuur-van-eenzame-sokken/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Rechtsboven in mijn blog staat Follow by email, als je daar je e-mailadres invoert dan wijst het zich vanzelf. Je krijgt dan elke nieuwe blog in je mailbox!

      Verwijderen