zaterdag 1 juli 2023

Gelukzoeker

Ik ben een gelukzoeker.

Belachelijk hè?

Wie bedenkt het?

Beter zou ik blijven zwelgen in mijn ongeluk. Want geluk heb ik toch helemaal niet nodig?

Klinkt zuur he?
Dat is het ook.
Want welk schepsel is niet op zoek naar beter als het niet goed gaat en is tevreden met ongemak, pijn, armoede, onderdrukking  of ziekte?

Waarom heeft het woord gelukzoeker dan zo'n negatieve lading, vooral als het om migratie gaat? Gelukzoeker staat in dat geval opeens gelijk aan parasiet, nietsnut en  rotzooischopper.

Ik weet, het is een open deur maar ik gooi 'm er toch maar weer es in: 

Iedereen is op zoek naar geluk dus laten we elkaar geen mietje noemen. Of het nu dichtbij huis is of verder weg. Iedereen wil liever daarnaartoe waar het beter is dan daar blijven waar geen perspectief meer is. Ben je dan een gelukzoeker? Jazeker! En daar is helemaal niks mis mee. Elke persoon zoekt vanuit zijn eigen perspectief, situatie en achtergrond naar geluk en het betekent voor iedereen iets anders.

Dus kappen met die ondertoon bij het woord gelukzoeker. We zijn het allemaal!




























Geen opmerkingen:

Een reactie posten