maandag 24 juli 2017

Campingleven


“Ik wou dat ik oordoppen had meegenomen en voor haar was een muilkorf perfect geweest." Het is de niets verhullende conclusie van mijn partner, op zoek naar een beetje rust. We liggen op het gras bij een meer in de Franse Jura. De groep Nederlanders die achter ons ligt vindt het nodig om alles wat er in de gedachten op komt direct en vooral met het hoogste volume te ventileren. Gehoorzaamheid wordt niet beloond want het kind  wat erbij is en het voorbeeld van haar moeder hierin volgt krijgt op haar falie. 

Na een autorit van ruim twaalf uur en een paar tussenstops op Franse parkeerplaatsen met penetrante urinedampen tussen de vrachtwagens en multiculturele zweetluchten in de rij voor het toilet kwamen we gisteren op de camping aan. In een benauwd weertype moesten we onze vermoeidheid nog even opzij zetten en werd de tent opgezet en ingericht. Ik overtrof mezelf door de tafel en prullenbak zonder enige instructie van derden en hulpvragen volledig zelfstandig te monteren. 

Kamperen is weer wennen. Hoewel ik al minstens zeventien keer over de scheerlijnen ben gestruikeld heb ik me tot nu toe steeds staande kunnen houden. Op de fiets naar het toiletgebouw, hangend boven de pot er achter komen dat het papier niet toereikend is en ervaren hoe het is naast iemand te zitten, die een grote boodschap brengt, zijn dingen die ik natuurlijk allemaal wel wist maar niet voor in mijn geheugen heb liggen. Bij het douchen vanochtend ging de kraan maar niet uit waardoor ik me met moeite, in een poging de straal te ontwijken,  in een hoekje tegen de deur moest afdrogen. De temperatuur en de kracht van het water waren overigens uitstekend wat de pijn volledig compenseerde. Kampeerders willen ‘back to basic’ want waarom zouden ze anders vrijwillig gaan staan afwassen in een teiltje in de buitenlucht en ’s ochtends uit hun tent rollen om met een slaaphoofd na toiletbezoek de camping af te struinen voor een stokbrood? Herkenning is er ook, als je een moeder haar puberende kinderen hoort aansporen en je weer weet dat je niet een roepende in de woestijn bent. Ik herinner me nog dat wij voor de eerste keer bij wijze van proef gingen kamperen en de overbuurvrouw mij fijntjes meldde, ik citeer :”Jullie jongens vechten elkaar de tent uit zeg”, waardoor ik mij heel even afvroeg waar het in de opvoeding fout was gegaan. Dit was echter van korte duur want ik trok de conclusie dat haar voorbeeldige kinderen tot de uitzonderingen van deze wereld behoorden. Tja, ook op de camping gaat het gewone gezinsleven gewoon door en moet je er rekening mee houden dat een tentdoek niet alle intieme lichaamsgeluiden tegenhoudt.  En net als je daar aan gewend bent is het weer tijd het onderkomen op te breken.
 
Deze vakantie zal er overigens in de tent weinig gevochten worden want we hebben maar één van de drie jongens mee en ook voor de twee thuisblijvers geldt dat ze de vechtfase inmiddels ontgroeid zijn. Hoogstens zal er een discussie ontstaan over wie de boodschappen gaat doen en wat er gegeten moet worden. In de tent hier op de camping zal het er ook vredig aan toe gaan. Die garantie kan ik niet geven voor buiten de tent als ik mijn dagelijkse gevecht met de scheerlijnen aan ga. 

 

2 opmerkingen:

  1. Een prachtig verhaal. Ik zie het voor me. Je moet er wat voor over hebben om het luxe leven te veranderen in het primitieve bestaan in een tent.Toch is het nog veel beter dan in 1947, toen ik voor het eerst ging kamperen. Toiletten waren er niet.Er was een kraan met alleen maar koud water.Je moest met een schepje ergens in het bos een gat graven en daar je behoefte doen. Om te kunnen koken hadden we een koffer in de grond gegraven en daar stond een gasbrandrtje op.Je kon toen ook maar niet van alles kopen,want sommige dingen waren nog op de bon.Kampeer terreinen waren er nog niet.We kampeerden op Terschelling en je mocht je tent zomaar ergens in de duinen neerzette. We hadden 2 tenten, een drie persoons en een vierpersoons tent.Die waren ook niet zo luxe als de tenten van tegenwoordig.We waren met 7 meisjes en we hebben 3 weken prachtig weer gehad. Af en toe kwam er 's nachts een boswachter langs om te controleren of er ook jongens in de tent waren. Dat was niet toegestaan in die tijd.Er waren wel jongens in de buurt en 'savonds zaten we vaak te zingen bij een gitaar boven op een duintop.We hadden allemaal de oorlog meegemaakt en genoten van de vrijheid en de gezelligheid.Dat waren nog eens andere tijden!Dan kun je nu genieten van alle luxe op de kampeer terreinen van nu. Al zijn ze niet altijd even schoon! Geniet maar van je vakantie en neem de 'geluiden' maar op de koop toe. Groetjes!!,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige ervaring van jou en je vriendinnen op Terschelling. Hoewel ik dit verhaal al meerdere keren gehoord heb vind ik het nog steeds iedere keer weer fantastisch om te horen. Dat was nog eens echt kamperen! En gelukkig hadden jullie 3 weken schitterend weer!

    BeantwoordenVerwijderen