zondag 30 juli 2017

Oorkwelling


Er gaan relaties aan kapot en na vannacht snap ik dat helemaal. Het structurele zagende snurkgeluid uit de tent twintig meter verderop houdt ons behoorlijk uit de slaap. Bij gebrek aan oordoppen en de tegenzin of gêne om de lawaaischopper tot stoppen te manen ondergaan onze oren het indringende geronk en vallen we uiteindelijk in slaap.

Ik schijn het – net als mijn partner – ook te doen. Als dat gebeurt is een corrigerende duw meestal afdoende. Het is nog nooit zo erg geweest dat één van ons moet verkassen naar een ander slaapvertrek. Gelukkig maar ook want dat is bij ons niet voor handen en het zou betekenen dat de bank in de woonkamer gebruikt moet worden om nog een beetje nachtrust te pakken. De partner van de snurker tegenover ons had blijkbaar geen last of is er inmiddels zo aan gewend dat hij of zij niet meer zonder kan en het geluid gebruikt als rustgevend middel om in slaap te komen.  Op den duur raak je natuurlijk ook gewend aan de lichaamsgeluiden van degene met wie je het bed deelt en kun je er voor kiezen om je daar niet aan te ergeren.  Ik schijn naast het snurken, regelmatig te draaien, te zuchten en te kreunen. Het tandenknarsen is inmiddels verleden tijd maar ook dat gebeurde tijdens mijn slaap. Er is dus nog hoop voor de overige vormen van nachtelijke lichaamstaal en wellicht komt het nog eens zo ver dat ik de nachten bewegingsloos en als een soort van mummie doorkom. Tot die tijd zal mijn partner het ermee moeten doen. Voor mijn andere slaapmaatjes, zoals vriendinnen, geldt, dat als ze het leuk vinden om een weekendje met mij op stap te gaan, mijn nachtelijke activiteiten op de koop toe moeten nemen.

De snurker op de camping is inmiddels ontwaakt. Het  blijkt niet alleen een aangelegenheid die voorbehouden is aan de nacht want ook vanochtend werd er vanuit de tent lustig op los geronkt. Gelukkig is het stralend weer en is het niet erg om vroeg uit de veren te gaan en ben ik hem of haar voor nu dankbaar voor de wake up call. Daar zal ik de komende nacht ongetwijfeld anders over denken.



2 opmerkingen:

  1. Wat ben ik blij dat ik moederziel alleen slaap,dan kan niemand mij horen als ik lig te slapen.En niemand kan zich ergeren.Ik heb wel met jullie te doen. Zelfs op vakantie heb je 'nachts geen rust! Dan moet je in de vrije natuur maar af en toe een plekje zoeken om een uiltje te knappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overdag slapen in de zon bij het meer maakt een hoop goed!

    BeantwoordenVerwijderen