donderdag 13 juli 2017

Wisseling van de wacht



Meestal zoek ik een plekje voor in de bus. Dat is door de jaren heen een soort gewoonte geworden. Wellicht voel ik mij veilig zo vlak achter de chauffeur en het bijkomende voordeel ervan is dat ik zicht heb op de mensen die instappen. De lichaamstaal van de gebruikers van de bus en de interactie tussen hen en de chauffeur is een schouwspel wat mij in de meeste gevallen een glimlach doet bezorgen. Het humeur van de chauffeur is daarbij doorslaggevend voor het welkomstgevoel van de instappers. Zij gaan vanzelf lachen als de bestuurder hiertoe de aanzet geeft. Andersom is dat ook het geval als de chauffeur zijn of haar dag niet heeft. En hoewel dat niet heel vaak voorkomt kun je dan maar het beste eieren voor je geld kiezen, beleefd blijven en een plaatsje zoeken.

Op het hoofdstation in Groningen ben ik vaak getuige van de wisseling tussen twee chauffeurs, die meestal gepaard gaat met een grapje en een vorm van collegialiteit in de zin van: “Een goeie dienst, succes nog even vanavond, rustig aan en een fijne dag.”

Laatst wisselde een man zijn vrouwelijke collega af. De chauffeur informeerde of zij ook gebruik maakte van – op zijn Gronings - de ‘kroeskontrool’. Zijn enthousiasme voor deze functionaliteit kon hij, zelfs niet met zijn noordelijke accent, op haar over brengen. "Ja, ik hoor dat vaker maar ik heb er niets mee, ik doseer liever zelf”, was haar antwoord. Tegenargumenten als “Ideaal, heerlijk op de snelweg en ik gebruik het in mijn eigen auto ook”, konden haar niet van het standpunt af brengen. De teleurstelling bij haar collega was in eerste instantie tamelijk groot maar met de berustende en concluderende woorden : 'Tja, de één houdt van kip, de ander houdt van vlees' herpakte hij zich en kroop hij achter het stuur. Die uitspraak gaf mij vertrouwen omdat hij daarmee zijn flexibele houding liet zien en ik zeker wist dat hij mij bij de ingang zou laten uitstappen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten