zondag 2 juli 2017

De parel die vriendschap heet

'Zwemmen in een meer en dan opdrogen in de zon....zo zou ik mijn hele leven wel willen genieten.' Dit was slechts één zinnetje uit de vele brieven die ik van je kreeg nadat je op je dertiende met je familie ging verhuizen van Ten Post naar Oldenzaal. Wat waren we beiden verdrietig dat we niet meer samen naar school konden fietsen, elkaar life aan het lachen konden maken en even naar elkaar toe konden gaan. Er volgde een jarenlange briefwisseling waarbij we elkaar heel regelmatig op de hoogte brachten van elkaars leven. Vooral in het begin van jouw verhuizing zagen we elkaar in de schoolvakanties en hoewel dat op den duur minder werd bleven we vriendinnen en waren we steeds in elkaars gedachten.

Wanda, jij viert vandaag je vijftigste verjaardag en buiten dat dat een enorme prestatie is, voor zover je daar van kunt spreken, vieren we ook dat we ruim veertig jaar vriendinnetjes zijn. En eigenlijk is het gevoel tussen ons nog net zo als toen we vroeger speelden in de weilanden, slootje sprongen en hutten in alle variaties en op vele plekken bouwden. Daar lag de basis van onze vriendschap en deze is in de loop van de jaren altijd intens, open, warm en respectvol gebleven. Er waren ook wel eens tijden dat we elkaar een paar jaar niet zagen of spraken maar dit heeft nooit iets afgedaan aan de hechte band tussen ons. Een half woord genoeg, op hetzelfde moment dezelfde gedachte, dezelfde levensvisie en niet te vergeten onze humor die identiek is. Niets is raar en alles is bespreekbaar zonder oordeel. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een echte vriendschap, waarvan je zeker weet dat die nooit zal ophouden te bestaan.

We werden zelfs een beetje familie, omdat je broertje trouwde met mijn zusje. De oorsprong van die relatie lag in een kunstgalerie in Lochem waar jij je werk tentoonstelde. Want naast dat je een hele lieve en waardevolle vriendin bent ben je ook nog artistiek. Wat was het mooi dat wij een aantal jaren geleden onze talenten op het gebied van beeldende kunst en poëzie samen brachten in een paar mooie werken. Het is nog lang niet voorbij want voor de toekomst zijn de plannen nog volop aanwezig. Samen het Pieterpad lopen, een vakantie naar een warm oord, gezellige citytrips en natuurlijk de eerste zin uit dit stukje staan ook nog op ons lijstje, dat wat mij betreft nog verder aangevuld mag worden.

Lieve, mooie Wanda, ik wens je samen met Bram, Sam en Hannelore een prachtige verjaardag en een mooie start van een nieuw levensjaar. Mijn wens voor jou is, zoals je zelf ook altijd zegt, dat je je beste werk ooit nog eens gaat maken. Daarnaast wens ik je natuurlijk ook veel gezondheid, levenslust en de rest van ons leven onze onvoorwaardelijke vriendschap toe!









4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je Jan! Uit mijn hart geschreven, onze vriendschap is een hele bijzondere, dat heb ik proberen te schetsen. Groet, Ineke

      Verwijderen
  2. Dat is je meer dan goed gelukt Ineke! Mooi en ontroerend hoe je deze diepe en gekoesterde vriendschap onder woorden hebt gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je Liz, fijn dat het zo over gekomen is.

    BeantwoordenVerwijderen