zaterdag 25 maart 2017

De wereld van Matthijs



Na wat gesteggel met de automaat in de parkeergarage en het zoeken naar de goeie bushalte,  zoals het rechtschapen provinciaaltjes betaamt, zijn we op de plaats van bestemming aangekomen;het gezellige terrein van de Westergasfabriek in een zonovergoten Amsterdam. Als we het kleine en gemoedelijke restaurant van 'De wereld draait door studio' naar binnen gaan fluistert ze zachtjes: Kijk, Matthijs zit er al!'  'Ze' is de moeder van de kameraad van mijn zoon. De beide jongens zijn met ons naar de hoofdstad afgereisd om een opname van DWDD bij te wonen. Matthijs, gekleed in nonchalante spijkerbroek en trui zit op een hoge kruk aan een dito tafel met zijn armen over elkaar te keuvelen met twee andere heren. Als we langs hen lopen kijkt hij op en zegt: 'Dag jongens'. De twee dames in het kielzog van hun kroost zijn blijkbaar niet de moeite waard om een separate begroeting te ontvangen. Vervelend is dit niet, want de manier waarop we ontvangen worden in deze entourage maakt alles goed en geeft ons het gevoel dat we welkom zijn. We nemen plaats in een hoekje bij het raam waar we voor de uitzending een hapje gaan eten. We worden uiterst prettig bediend door de medewerkers van het restaurant. Ondertussen krijgen we een toegangspas van de gastvrouw die ons vriendelijk uitleg geeft over de gang van zaken. De sfeer zit er goed in, het eten is lekker maar overvloedig en tegen de tijd dat we de studio mogen betreden loopt het restaurant al aardig vol met publiek dat met hetzelfde doel als wij is gekomen. 

Eindelijk, zo tegen tien over zes, openen zich de deuren van de plek waar het allemaal moet gebeuren. De gastvrouw wijst ons een plaats, aan de linkerkant van de bekende tafel waar de presentator straks zijn gasten ontvangt. We verbazen ons over de oppervlakte van de studio, die in werkelijkheid zoveel kleiner is dan in onze beleving. Aretha Franklin schalt door de ruimte en met haar gezang weet ze ons heerlijk in de stemming te brengen. Als we allen een plek toegewezen hebben gekregen komt de regisseur met een welkomstpraatje waarin hij onder andere meldt dat de mensen achter Matthijs niet hardop mee mogen lezen met de autocue omdat dat uiteraard voorbehouden is aan de meester zelf. Hierna komt Matthijs aanlopen. Zijn casual outfit heeft hij verruild voor een pak, uiteraard en zoals altijd een maatje te klein. Hij bedankt ons meermalen voor onze komst naar de studio en memoreert dat het programma al bijna 12 jaar een succes is maar nooit was geworden zonder de kijkers die inmiddels uitgegroeid zijn naar anderhalf miljoen per dag. Matthijs is een ster in het op het gemak stellen van zijn publiek, zo blijkt. Door zijn amicale houding is het een feest om hier te zitten en de uitzending te mogen volgen. Marc Marie Huijbrechts is zoals elke vrijdag zijn tafelheer. Terwijl de andere gasten van vanavond al boven zitten te wachten is hij, zo'n twintig minuten voor de uitzending, in nog geen velden of wegen te bekennen. Volgens Matthijs is dit typisch Marc Marie evenals het feit dat hij, in tegenstelling tot andere tafelheren en dames, nooit een inleidend gespreksonderwerp kan of wil bedenken. Ondanks, of misschien wel dankzij dit is hij een gewilde tafelheer die door zijn eigenzinnigheid sommige gasten het af en toe best moeilijk kan maken, aldus zijn gastheer. Een paar minuten voor de uitzending, als Matthijs zijn 'straks na de reclame' praatje al heeft ingesproken komt hij er dan toch aan. Hij kan regelrecht door naar de bekende draai kuipstoeltjes waar de presentator en hij, voor ze aan tafel gaan, op traditionele manier de uitzending beginnen. De andere gasten, schrijfsters Georgina Verbaan, Marjan Berk, Hanna Bervoets, Heleen van Royen, de pianobroers Lucas & Arthur Jussen en filmmaker Johan Kramer zijn inmiddels ook binnen en worden vlak voor de uitzending nog even bepoederd door een dame van de schmink. De muziek is vanavond van rapper Sef. 
De schrijfsters mogen in het kader van het Boekenbal, het spits af bijten. Georgina leest voor uit eigen werk, Marjan mag vertellen over haar herinneringen aan het Boekenbal van vroeger, Hanna deelt haar visie op het thema van de boekenweek 'Verboden vruchten' en afgezien van de aandacht voor de jurk van Heleen komt zij er verder een beetje bekaaid af vanavond. De dames, met uitzondering van Marjan, moeten na afloop van het gesprek direct door naar eerder genoemd Boekenbal, dit jaar gehouden in Paradiso, waar ze ongetwijfeld tot in de late uurtjes zullen verblijven. De muzikale pianobroers Lussen nemen hun plek in en vertellen onder andere over hun nieuwste cd waarvan ze later nog een prachtig stuk ten gehore brengen. Als laatste komt de filmmaker Johan Kramer aan bod, die vertelt over zijn inspiratie door de foto's van sportfotograaf Horacio Seguí, die foto's maakte van Johan Cruijff en daarover een korte film maakte genaamd 'Horacio & Johan'. Omdat het vandaag precies een jaar geleden is dat de voetballer overleed wordt de film in zijn geheel vertoond. Daarna sluiten De Partizanen met hun Libris Twitteratuurprijs 2017 op ludieke wijze de uitzending af.

Het ging snel maar het was van het begin tot het einde een belevenis. Na afloop sluipt Huijbrechts vrijwel direct en ongezien de studio uit en hoewel van Nieuwkerk zegt dat hij ons straks aan de bar nog wel even zal treffen krijgen we hem daar ook niet meer te zien. Navraag leert dat hij op de vrijdagen meestal meteen na afloop verdwijnt.
Vast en zeker ook onderweg naar Paradiso om in een herkansing Heleen nog even goed aan de tand te voelen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten