vrijdag 16 maart 2018

Wilde haren

Als ik mijn sokken uitdoe is mijn teleurstelling groot als zie dat ik vanochtend tijdens het scheren toch nog een paar haartjes op mijn tenen over het hoofd heb gezien terwijl ik juist dacht dat ik alles keurig weg had gehaald, als voorbereiding op een behandeling bij de pedicureschool. Gelukkig is het niet zo dramatisch als die keer toen ik zat te wachten in het ziekenhuis voor een behandeling bij de kaakchirurg en mijn oog viel op een sliert beharing op mijn rechterkuit. Mijn paniekreactie ging vrij snel over in berusting want doorgaans lig je bij een kaakchirurg niet op je buik en zou er van mijn onzorgvuldige scheergedrag toch niks te zien zijn. 
De steeds terugkerende en vooral geestdodende ontharingsklus hangt me bij tijden de keel uit. Maar om een beetje fatsoenlijk de zomer of de sauna in te gaan zie ik geen andere optie. Voor een echt goed en volledig haarvrij resultaat moet je al haast een spiegel gebruiken om de dooie hoeken niet over het hoofd te zien. En dan nog is er altijd wel een recalcitrant exemplaar wat weer ergens op een teen of in een knieholte de kop op steekt. 

Gebruikte ik in het verleden een echte ladyshave, ontharingstrips en dito crème, nu neem ik sinds jaar en dag scheerschuim en een mesje ter hand. Maar bij een te snelle handeling geeft dat steevast open wondjes en is de kans groot dat ik bepleisterd door het leven moet. En hoe ondankbaar is het als je na een dag al weer met stoppels op je jeukende benen loopt, er pukkels op je bikinilijn prijken en het hele ritueel weer van voren af aan kan beginnen? De haren op mijn vingers laat ik voor wat ze zijn maar als ik mijn natuur opvolg trek ik ze er één voor één uit. Gezichtsbeharing is ook een terugkerend probleem en is enige haarproject waar ik mijzelf niet aan waag. Elke drie weken laat ik dit op geheel Turkse wijze, inclusief nylondraad, vakkundig verwijderen. 

Overmatig haargroei een teken van kracht? Ach, door zwangerschappen, het in staat zijn om kinderen te baren en het doorstaan van maandelijkse ongemakken hebben vrouwen al lang bewezen dat zij het sterke geslacht zijn.  Een haaroverschot dient slechts als extra bevestiging.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten