zaterdag 1 april 2023

Heimwee naar de sauna

Op de klok kijken en dan zien dat de tijd veel te snel omgaat. Da's natuurlijk juist niet de bedoeling van een dagje ontspannen in de sauna. Eigenlijk zouden er helemaal geen klokken moeten hangen daar. Tijd voor jezelf, van jezelf en zonder tijdsdruk.

Gisteren was ik er, samen met een vriendin. Als twee meisjes die op schoolreis gaan. Je kunt je er al tijden verheugen: een dagje sauna. 'Nog 4 nachtjes slapen', appte ik haar aan het begin van de week. 'Zinin', 'heerlijk', 'kan niet wachten' en meer van dat soort werk. Hoe over de top wil je het hebben? 

In de kleedhokjes krijg ik een scanbandje van mijn vriendin aangereikt. 'Bovenlangs' roept ze. Ik pak 'm over. Maar bij de kluisjes kan ik het ding nergens vinden. Raarrrrr. Tas over de kop, jaszak checken, het kleedhokje weer in. Nergens te vinden. Hoe dan? Tja, in mijn broekzak dus. 

Het heerlijke dagje kan eindelijk beginnen.

Eerst een rondje bronnenbad. 'Brrr, koud', zegt mijn vriendin als ze het bad vanachter het raam ziet. 'Nee joh is juist hartstikke warm', zeg ik. Als we de trap afdalen weet ze het weer. Beetje jammer dat de massagestralen niet werken maar het bubbelbad pikken we vrij snel in. We verbazen ons over een Duitser die bewust kopje onder gaat. 'Moet ie toch niet doen?' Misschien houdt hij van prikkende ogen. 

Dan het saunaplein op. Heerlijk zoveel keuze. Lekker liggen of zitten zweten. Beetje kletsen, als er niemand anders bij is en zwijgen als er meerdere mensen in de ruimte zijn. Slappe lach proberen in te houden omdat we onszelf in gedachten zien rennen als paarden rond de hooibak. Want ja, er is ook een sauna met hooi. Hi ha! Fantastische onzin.

Een stel wordt door een medewerker uit een saunaruimte gehaald. Wat zou er gebeurd zijn? Bij het voetenbadje zit hetzelfde stel even later naast ons. Hij is verliefd op haar,  dat is te zien. Hij vraagt haar wat de groep mensen, die staan te wachten voor een ruimte, daar doen. 'Voor een opgieting', legt ze uit. Het is vast zijn eerste dag in de sauna. 

We genieten van een goddelijke lunch en nemen een duik in het koude water bij het saunaplein. We warmen ons op in het warme zoutwaterbad in de buitenlucht en we trippen van de ene naar de andere sauna. 

Soezen in de badjas in de saunalodge.Met een Spaanse wijn, een broodplank en nachoschotel kan het haast niet lekkerder. Slipper kwijt, dat dan weer wel. Weer gevonden achter het wiel van de rijdende tafel. 

Het is half negen 's avonds. Weer die klok die ons met de neus op de feiten drukt. Op weg naar de auto begint de heimwee al. Volgende keer nemen we er een overnachting bij.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten