zondag 30 oktober 2016

De rek er uit

Ik zag ze vroeger wel vaak in het dorp waar ik woonde. Van die brede, in mijn beleving, houten fietszadels met een gleuf over de gehele lengte. Tot op de dag van vandaag heb ik eigenlijk nooit begrepen waar zo'n gleuf voor dient.
Ze bestaan nog, hoorde ik van een kenner binnen het meidengroepje waar het onderwerp ter sprake kwam. Maar zoals dat gaat bij dames onderling, die al wat op de melige toer zijn, sloeg de fantasie al gauw op hol. Zittend op zo'n ding rekt de handel - bij dames -  toch behoorlijk uit,  concludeerden we. Ook als de gleuf bedoeld zou zijn als een soort vangnet is een correctie van het zaakje zeker het overwegen waard. De lachspieren werden dusdanig geprikkeld waardoor een behoorlijk gesprek over deze kwestie een kansloze missie werd.
Om toch wat meer duidelijkheid te krijgen over het nut van het geval kon ik het niet laten om wat research te doen op het wereldwijde web. Al gauw kwam ik er achter dat ze niet alleen voor dames maar ook voor heren bestaan. In alle soorten en maten met alle voordelen van dien. Ik citeer: 'Om drukproblemen op de basis van de penis te voorkomen.' Het zou ook nog ventilerend werken en helpen bij het voorkomen van - ik verzin dit niet - een slaapzak. Je fietst lekkerder en kunt het langer volhouden. Een soortgelijk zadel zou bij vrouwen de druk op de schaambotten verminderen.
Alle succesverhalen ten spijt, het vooruitzicht op het 'uitrek' scenario en de eventuele operatieve ingreep hiervan als gevolg,  is voor mij een goede reden om niet tot het testen over te gaan. Een echte fietsfanaat zal ik toch nooit worden en voor de langere ritten neem ik genoegen met een fietsbroek met zeem. Die biedt voldoende bescherming en houdt de boel in ieder geval bij elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten