zaterdag 25 februari 2017

Wat mensen willen

Even een paar boodschapjes halen bij de winkel, die vooral aanbod heeft in het lageprijsassortiment én begint met een A, is op zaterdagmiddag een uitdaging of liever gezegd een bezoeking. Het begint al op de parkeerplaats.  Ik constateer dat er vanmiddag opvallend veel mindervaliden deze zaak hebben gevonden want geen enkele plek is onbezet. De aanhouder wint is het motto als we - mijn partner achter het stuur -  stug rondjes blijven rijden om een plekje te scoren, wat tegen de verwachting in toch nog vrij snel lukt.

In de winkel pak ik snel een mandje en ga recht op mijn doel af. Schoonmaakmiddelen, wasverzachter, shampoo en deodorant. Ik loop bijna tegen het karretje van een, gezien zijn blik, verveelde man aan. Zijn vrouw zegt dat ze toch nog even bij de leuke kussentjes, die verderop liggen, wil kijken. Zijn gezicht met rossige snor blijft in de plooi als hij haar volgt naar het volgende gangpad. 

Hoewel de andere rijen ook tot half in de winkel reiken staan we bij de kassa zeker in de verkeerde want voor ons staat een stel dat hun kar overvol heeft geladen met uiteenlopende dingen zoals gereedschap, schilderijtjes, plastic mandjes, chocolade en  snoep. De vrouw, kan blijkbaar niet zo lang wachten maar het kan ook zijn dat ze haar suikerspiegel op pijl moet brengen als ze een zakje winegums openmaakt en begint te kanen. Ondertussen gaat er een geluidje af op haar telefoon. Even denkt ze na, graait dan met haar hand in haar decolleté en haalt het exemplaar met olijfgroen hoesje tevoorschijn. Als ze haar bericht checkt is haar man bezig de spullen op de band te leggen. Bij het afrekenen zie ik dat de gouden ketting om haar hals en bijpassende wenkbrauwpiercing goed afsteken bij haar zwarte outfit.

De bedenkers van dit winkelconcern zijn slim en schijnen precies te weten waar de vraag van de consument ligt. Eén van de redenen van het jarenlange succes in meerdere landen en waarin Nederland aan de top gaat.
Als we naar buiten lopen zie ik dat er weer in een enorme behoefte is voorzien. De vrouw uit de winkel is bezig om een grote roze tuinkabouter vanuit haar kar in haar kofferbak te plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten