woensdag 14 juni 2017

Kiezen uit twee kwaden

'Ik zit al een half uur te wachten, duurt het nog lang?' Als ik me met deze vraag bij de medewerkster bij de balie meld antwoordt ze met: 'Welke wachttijd staat er op het scherm?' Ik reageer met: 'Elf minuten.' . 'Ze moeten die wachttijd aanpassen, ik loop er wel even naar toe', zegt ze terwijl ze de ruimte verlaat.

Ik heb inmiddels weer plaatsgenomen in de wachtkamer als dezelfde dame naar me toekomt en mij meldt dat de wachttijd op het beeldscherm is aangepast. Dat had ik al gezien, mijn wrevel zit hem echter in het feit dat ik nu al meer dan een half uur wacht op mijn afspraak bij de kaakchirurg en dit best lang vind duren. 'Dat heb je wel vaker in een ziekenhuis, afspraken kunnen uitlopen en er kunnen spoedgevallen tussendoor komen' is haar nietsverhullende verdedigingsstrategie. 'Ik begrijp dat dit vervelend is, we doen er alles aan om dit te beperken maar soms is het overmacht', was de reactie die ik meer had gewaardeerd maar die er bij deze mevrouw niet in zit.

Na ruim vijfendertig minuten word ik opgehaald voor het maken van een foto van de kies, die mij opnieuw het leven zuur maakt door de pijn die ik er aan heb. Precies een jaar geleden kreeg ik in hetzelfde ziekenhuis een wortelpuntbehandeling in de verwachting dat ik pijnvrij zou worden. Nu heb ik al weer een paar weken last bij het eten van harde dingen om afgelopen weekend ook pijn te krijgen bij het nuttigen van koude dranken en dito etenswaren. Een bezoek aan de tandarts leerde dat de ontsteking weer terug was gekomen en dat het raadzaam was om weer contact op te nemen met de kaakchirurg.

De kaakchirurg biedt mij na het zien van de foto twee scenario's: Opnieuw een wortelpuntbehandeling met 50% kans dat de ontsteking weer terugkomt of de kies laten trekken en een implantaat of brug laten plaatsen. Met deze wetenschap sta ik binnen tien minuten weer op de gang. Stof tot nadenken en het afwegen van de voor en nadelen, inclusief de kosten die gepaard gaan met de twee verschillende opties. Omdat ik graag van de pijn af wil, zal ik met het maken van de keuze niet te lang wachten. Maar toch wel minimaal een half uur met een aanpassing naar boven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten