zondag 11 juni 2017

Retro in Emmen

'Ik ben alvast begonnen hoor...' Ik ben nog bezig om me te installeren op het kleed terwijl mijn vriendin al een start heeft gemaakt met de observatie van de vele soorten mensen vanaf de terp bij de Rietplas in Emmen. Ze heeft een mevrouw van 58 plus in het vizier die met haar blauwe hemdje en korte spijkerbroek haar potige benen uit het lijf swingt. Het korte broekje is op zich nog niet zo'n bezienswaardigheid maar de gaten erin des te meer. 

Het is rond half twee 's middags en het festivalterrein stroomt vol met een bonte verzameling van mensen uit de vele lagen van de bevolking en uit alle delen van Nederland, die allemaal komen om van de muziek van Retropop 2017 te genieten. Voordat we het terrein op mogen worden onze tassen gecontroleerd op dubieuze voorwerpen waarmee we de medemens zouden kunnen verwonden dan wel bedreigen. Zo ben ik genoodzaakt mijn favoriete deodorant in te leveren omdat ik wel eens in de verleiding zou kunnen komen om er iemand mee in het gezicht te spuiten. Die neiging had ik niet direct voor ogen toen ik hem vanochtend in mijn tas stopte. De meeste mensen die hier naar toe zijn gekomen zijn relaxt en hebben niet de intentie om stennis te gaan schoppen. Nadat de deo in de kliko is gegooid wordt mijn tas nog eens grondig bevoeld op andere mogelijke wapens maar niet drastisch genoeg, want de schaar -  handig als je een pleister moet knippen - blijft onopgemerkt. 

Na deze veiligheidscheck staat niets meer in de weg om er een mooie dag van te maken. Het weertype is uiterst geschikt voor een festival, niet te warm maar een aangename temperatuur. Op ons kleedje laten we ons vermaken en verrassen door Chris Norman, Doe Maar, the Pretenders, Fischer Z én de heerlijkste delicatessen, onder andere in de vorm van zalige churros met poedersuiker, die we afwisselend  dopen in een chocolade- en karamelsausje. En als dit nog niet genoeg is verschijnt de climax van de avond, Roger Hodgson, op het hoofdpodium. De man, die vroeger hit na hit scoorde met Supertramp verwent ons met prachtige nummers als School, Dreamer, Give al little bit en the logical Song. We worden keer op keer geraakt door de fijne teksten, zijn prachtstem en de sympathieke performance waarmee hij zijn nummers vanuit zijn tenen over de menigte verspreidt. Een perfecte dag, die ter gelegenheid van het vijftienjarig bestaan van het muziekfeest, afgesloten wordt met een vuurwerkshow op muziek van onder andere Radar Love van Golden Earring. 

Jammer dat er een malloot met een helikopter grappig dacht te zijn door laag rondjes te vliegen boven het publiek van het festivalterrein. Ik las vanochtend dat de piloot in kwestie na zijn onbezonnen duikvlucht is opgepakt. Daar was die deodorant nou wel goed voor geweest. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten