vrijdag 8 september 2017

Een maakbare God 

Af en toe zie ik het via sociale media langskomen. (Ernstig) zieke mensen, die door de artsen zijn opgegeven, genezen door gebed. Ook blinden gaan weer zien, kreupelen kunnen plots weer lopen en doven kunnen weer horen nadat ze zich bekeerd hebben, zich storten in het gebed of voor zich laten bidden door de leiders van de kerk. De evangelische gelovigen geloven dat hun God prachtige dingen kan doen als er maar veel tot Hem gebeden wordt. 

Dit roept bij mij altijd meer vragen op dan dat ik antwoorden krijg. Vragen als waarom het lijkt alsof Hij vanuit een bepaalde willekeur mensen uitkiest, wat de frequentie van veel bidden is, wat als er geen genezing plaatsvindt en hoe om te gaan met het schuldgevoel wat dit met zich meebrengt? Immers, veel mensen kunnen in de problemen komen en worstelen met de vraag waarom een ander wel en zij geen genezing ontvangen? En blijf je tot in het oneindige door bidden omdat er toch nog ergens een sprankje hoop is om  beter te worden? 

Buiten het feit dat ik niet in genezing via een gebed geloof vind ik het nogal hoogmoedig dat mensen menen te weten welke voorwaarden een God , als Hij al bestaat, stelt om wel of niet tot genezing over te gaan. En daarbij, als gebedsgenezing op die schaal plaatsvindt zoals men doet voorkomen, waarom wordt dit dan niet breed uitgemeten in de pers en waarom is het geen terugkerend item bij  programma's als Nieuwsuur en Vinger aan de pols? 

Op een wonder kun je altijd blijven hopen maar ik zie niet in waarom onverklaarbare genezingen aan een God toegeschreven zouden moeten worden.  Net als bij rampen en oorlogen dit als straf wordt gezien om over vragen als waarom Hij deze niet wist te voorkomen nog maar te zwijgen. Vragen waar nooit een antwoord op gevonden zal worden, en aannames die nergens op gebaseerd zijn. Dergelijke God wordt door de mens geschapen, niet andersom.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten