dinsdag 19 september 2017

Een neerslachtige dans

Vaak zoek ik een maatje op om mee te gaan wandelen maar af en toe vind ik het prettig om dit alleen te doen. Gisteren had ik me heilig voorgenomen om een frisse neus te gaan halen en het weertype in de ochtend bood perspectief. Nadat ik mijn huishoudelijke plichten had vervuld en met een broodje op de bank zat begon de lucht te betrekken en de regen die daarop volgde probeerde mij van mijn eerder genomen besluit af te brengen. Mijn overtuiging om te gaan was blijkbaar zo groot dat ik bewapend met paraplu de stap naar buiten waagde. Om de wandeling met de muziek van Sky Radio te omlijsten jatte ik de oordopjes van mijn jongste mee, omdat mijn eigen exemplaren er weer eens de brui aan hadden gegeven. 

Ik had het tempo er goed in en met weinig wind voelde het niet koud aan. Met 'Simply the best' van Tina Turner in mijn oren observeerde ik de regendruppels die, in een rustig maar onafgebroken tempo, in de reeds gevormde plasjes kringetjes maakten. Ik paste mijn wandeltempo aan op het ritme van de muziek en keek heel even om me heen. Toen ik zeker wist dat er niemand in beeld was draaide ik met de paraplu boven mij een rondje en liet ik mij gaan op de klanken van de muziek. Het hoge relativeringsgehalte wat dit bij me opriep was meer dan welkom in de zwaarmoedigheid waarin ik soms dreig te verzanden.

Regen hoeft niet altijd alleen maar deprimerend te werken en in combinatie met een muzikale wandeling kunnen de natte parels zelfs opbeurend werken. Oke, Tina heeft een streepje voor. De invloeden uit haar turbulente leven komen op kenmerkende wijze, in combinatie met de stevige beat, tot uiting in haar krachtige stem. Het enthousiasme met een vleugje neerslachtigheid waarmee zij - vooral in dit liedje - haar nummers brengt, is waarschijnlijk de aanzet geweest voor mijn vreugdedansje. Wat het ook was, het leerde mij weer eens inzien dat iets wat ogenschijnlijk triest lijkt om te buigen is naar positivisme. Soms in een lang proces, in dit geval in een tijdsbestek van een paar minuten. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten