zaterdag 11 november 2017

Openbaar is toch voor iedereen?

Genderneutraal plassen. Er zouden aparte openbare toiletten moeten komen voor mensen die zich niet helemaal man maar ook niet helemaal vrouw voelen. De transgenders voelen zich namelijk ongemakkelijk als ze bij hoge nood niet weten voor welk toilet ze moeten kiezen. Keuzestress bij het plassen dus. 

Ik maakte laatst de keuze om in het toeristische park waar ik was het herentoilet binnen te stappen. Voor het damestoilet stond namelijk een enorme rij terwijl je bij de heren zo door kon lopen. De mannen die voor de urinoirs stonden negeerde ik en ik verdween in één van de hokjes met zittoilet.

Ik heb overigens nooit begrepen waarom er überhaupt onderscheid gemaakt moet worden tussen heren- en damestoiletten. Thuis deel ik ook al jaren het toilet met vier heren. Ik heb ze ooit geleerd om ook bij een kleine boodschap te gaan zitten. Dat ze dat tot nu toe ook allemaal braaf doen blijkt wel uit het feit dat ik nooit spetters op en rond de pot en de bril opmerk. 

Die keuzestress die transgenders ervaren zou volgens mij dus ook niet nodig hoeven zijn. Maak de toiletten in openbare ruimtes gewoon toegankelijk voor iedereen. Desnoods maak je een ruimte met zittoiletten en een ruimte met urinoirs maar verwijder de plaatjes van het mannetje en het vrouwtje. Hang er plastuitjes naast voor de liefhebber en het probleem is opgelost. Een gore bende blijft het vaak toch wel in een openbaar toilet tenzij er heel regelmatig wordt schoongemaakt zoals bij het toilet van een Mc Donalds in Amsterdam dat na elk individueel bezoek gereinigd wordt. Daar betaal je dan ook iets van €1,50 voor maar je kunt dan in ieder geval met een gerust hart plaats nemen op een schone bril. 

Iedereen blij met een uniseks toilet. Geen ongemakkelijkheid door keuzestress. En gelijkheid voor iedereen die moet ontlasten. Geen etiketjes meer, slechts eentje, die van 'Toilet'. En het woord 'openbaar' klopt dan in dit geval ook weer.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten