maandag 26 december 2016

George

Toen ik vandaag even na middernacht hoorde dat George Michael niet meer onder ons was, had ik nog net geen tranen maar was toch behoorlijk geschokt en in de war. Bizar dat het letterlijk de last Christmas werd voor George die samen met Andrew Ridgeley begin jaren 80 en daarna hit na hit scoorde met tegendraadse nummers als 'Young guns' en 'Bad boys'. Dat recalcitrante was naast het hoge swinggehalte van de nummers,  denk ik,  de kracht van de populariteit van de twee heren. Ik herinner mij maar al te goed hoe ik de eerste elpee van Wham, die eigenlijk van mijn zusje was, grijs draaide.


Wie wilde niet kerst vieren,  zoals hij dat deed,  met vrienden in een huis in de sneeuw? De videoclip van dit nummer maakt het liedje helemaal af en elke keer als je het hoort, zo tegen het einde van het jaar,  kom je gegarandeerd in kerstsfeer.

Toen hij solo ging was, als ik het mij goed herinner, 'Careless Whisper' zijn eerste nummer. 'Guilty feet have got no rhythm' kwam vanuit zijn tenen en de videoclip gaf treffend weer hoeveel ellende er veroorzaakt kan worden met één misstap. 

Ook prachtige duetten als met Aretha Franklin en Elton John staan in mijn geheugen gegrift. Zijn overlijden is voor mij een goeie reden om al zijn nummers samen met de bijbehorende videoclips weer eens goed te beluisteren en te bekijken. Het geeft mij een 'Edge of heaven' gevoel maar dat hoef ik niemand van mijn generatie en die van ver daarbuiten te vertellen. Wat was ik graag nog een keer naar een liveoptreden van hem gegaan. Helaas gaat dit niet meer. Des te meer reden om, als dit ook maar enigszins mogelijk is, te doen bij de helden uit de jaren 80 die nog wel in leven zijn. Een goed voornemen voor 2017 en de jaren erna.

Het is mij vroeger overigens nooit opgevallen dat hij op mannen viel. Toen hij eind jaren 90 uit de kast kwam was dit best een verrassing.  Maar als ik naar de danspasjes in de videoclip van 'Wham Rap' en -  weliswaar in iets mindere mate - van 'Wake me up before you go go' kijk, kan ik mij niet meer voorstellen dat ik toen niet door had dat hij van de herenliefde was. 

George, rest in peace <3






Geen opmerkingen:

Een reactie posten