donderdag 29 december 2016

Het oliebollentoernooi

Het principe van het oliebollentoernooi is dat de verschillende teams door elkaar gehusseld worden en met ongeveer 5 jongens en een enkel meisje een team vormen. Alle teams krijgen een landennaam toegewezen en zo kan het gebeuren dat Nederland tegen Braziliƫ moet spelen.

Onze jongste doet mee en om die reden zitten wij als ouders op de tribune te kijken naar het voetbalspelletje wat zich voor onze ogen voltrekt. Wellicht is de sluimerende griep de oorzaak maar ik kan me maar moeilijk concentreren op het spel en als ik naast me hoor dat hij, dat is mijn zoon, zich niet steeds om moet draaien in zijn doel, realiseer ik mij dat mij totaal ontgaat dat hij dit doet. 

Hoewel ik het nog nooit met zoveel woorden gehoord heb is er, door het ontbreken van enig spelinzicht van mijn kant, waarschijnlijk geen moer aan om samen met mij een potje voetbal te bekijken. Het kost mij vanmiddag sowieso al moeite om eerst uit te vogelen wie bij wie hoort (dat zijn de hesjesdragende spelers) laat staan dat ik kan beoordelen wie er een goeie voorzet geeft en wie dit verzaakt. Ik laat me door van alles inspireren en niet perse door het spel. Ik kijk naar de jongens, waarbij mij opvalt dat ze bijna allemaal hetzelfde kapsel dragen. Ik vang een gesprek op van de twee dames achter ons, die vermoedelijk door wat ze beiden doorgemaakt hebben lotgenoten zijn geworden en ik zie een -  doorlopend kauwgomkauwende - broer van een vriendin die tevens toeschouwer is van zijn zoon. 



Toch zal ik regelmatig mijn gezicht blijven laten zien op het sportveld en in dit geval de sporthal. Gewoonweg omdat het leuk is om belangstelling te tonen en hem in de weer te zien met de anderen. Waardering krijg ik terug want als het spelletje na twaalf minuten eindigt komt hij blij en verrast, waarschijnlijk omdat ik er ook ben, naar ons toe om ons een warme hand te schudden. Hij verloor het spel, dat kreeg ik nog wel mee. Of dat nou kwam omdat hij zich te veel omdraaide of dat dit een andere reden heeft zal in het midden blijven. 

Ik ga me er ook maar niet in verdiepen, verstand heb ik er toch niet van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten