donderdag 1 december 2016

Het hele eiereneten



He jakkes, als ik iets vies vind.....' Ik zit met mijn collega's aan de lunch en ben bezig een ei van zijn schaal te ontdoen. Ik stuit daarbij op een vochtig goedje dat verdacht veel lijkt op vloeibaar eiwit. 'Mijn ei is nat!' Het klinkt desperaat maar zeker teleurstellend. 'Nee, je ei is niet nat, dat is water wat er uitstroomt', zegt een collega. Er zat waarschijnlijk een gaatje in de schaal en tijdens het koken is er water in gekomen' , gaat ze verder. Een andere collega die naast me zit is het roerend met haar eens. In de hoop dat ze gelijk hebben piel ik verwachtingsvol verder. Inmiddels heb ik, ter inspectie,  een mes ter hand genomen.  Hoe verder ik tot het geval doordring, hoe meer ik er van overtuigd raak dat dit ei niet is wat ik ervan verwacht had. De zachte wittige vloeistof gaat naadloos over in een gelig vocht. 'Als je nog even doorgaat komt er een embryo te voorschijn',  geint de collega die recht tegenover me zit. Als een enigszins verwend kind schuif ik het halfzachte afgepelde exemplaar ter zijde. 

Dit - voor mij althans - kansloze ei vormt de aanleiding van een mooie discussie over onze voorkeuren voor het beste ei. Waar ik ga voor de keiharde variant,  dat ik minstens tien minuten laat koken,  kiezen anderen voor medium of helemaal zacht. De gevulde versie komt ook nog even ter sprake. Lekker en hartig, daar zijn we het over eens.  Verder valt er over de smaak weinig te stoeien, ook niet nodig overigens en weinig zinvol.
Echter, de nattigheid die ik in het begin voelde werd onbetwist bewaarheid.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten