maandag 7 augustus 2017

Niet klaar

'Ik ben er helemaal klaar mee!' Het komt vanuit mijn strot als ik over een viertal voetbalschoenen in de woonkamer struikel. Iedereen zal begrijpen wat ik met deze uitspraak bedoel. Ik gebruik hem de laatste tijd wel vaker om mijn geïrriteerdheid enige kracht bij te zetten. Toch heb ik nooit begrepen waarom juist deze uiting van ergernis gebruikt wordt over iets of iemand waar juist het tegenovergestelde mee wordt bedoeld. Je bent helemaal niet klaar, je zit nog aan het begin of halverwege het verwerkingsproces van je frustratie. Klaar is af, einde, finito, afgesloten, de deur dicht, vrij. En dat is nou juist niet het gevoel wat ik met mij meedraag bij het zien van die voetbalschoenen en - om het rijtje nog maar even aan te vullen -  de jassen, de pizzadozen en de sokken die ik op plekken tegenkom waar ze niet voor bedoeld zijn. 

Iemand deelde eens haar moeizame relatie met haar schoonmoeder met mij. Ze zat vol negatieve emoties die haar min of meer het leven zuur maakten. Ze was er helemaal klaar mee. Dat was nog in het begintijdperk van de 'klaar mee' uitspraak toen ik deze eigenlijk nog nooit gehoord had. In een serieuze reactie op haar conclusie dat zij er klaar mee was vroeg ik haar: 'Als je er aan onderdoor gaat ben je er toch juist niet klaar mee?' Waarop zij mij weer probeerde uit te leggen hoe zwaar ze het had. 

De 'klaar mee' uitspraak, oftewel ergens helemaal zat van zijn, zal wel geboren zijn uit cynisme en net zoals in 'Ergens mooi klaar mee zijn' betekenen dat je een groot probleem hebt. Een 'beetje' klaar hoor je ook wel eens en wordt gebruikt als men het woord 'helemaal' niet wil gebruiken terwijl dat vaak wel bedoeld wordt maar toch wat minder stellig over wil te komen.

Mijn oren zaten al een tijdje verstopt met het gevolg dat ik niet alles vanuit mijn directe omgeving meer meekreeg. Vanmorgen liet ik ze uitspuiten en kan ik weer dingen horen als het knisperen van een papiertje en het spuitende water op de schaaltjes in de vaatwasser. 'Het is klaar hoor', zei de assistente na het klusje. Even twijfelde ik maar al snel wist ik dat ze bedoelde dat er een einde was gekomen aan mijn NIET klaar zijn gevoel van dichtzittende oren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten