zondag 13 augustus 2017

Vrouwen aan zee

"Ik kon niet kiezen." De opmerking van mijn vriendin wordt met een eigenzinnige smile kracht bij gezet. De serveerster zet een dienblad op ons tafeltje met daarop drie schoteltjes met chocoladetaart en twee varianten op worteltaart. We zijn met z'n tweeën maar omdat de keuze te ruim was koos ze voor deze drie soorten. De twee glazen met cappuccino maken het plaatje compleet en de culinaire beleving van de lekkernijen kan met recht hemels genoemd worden. 

Zaterdagmiddag in Wassenaar waar de winkels de voorbijgangers naar binnen lokken met afgeprijsde artikelen. Mijn oog valt op een rokje en hoewel ik een fundamentele hekel heb aan alles wat met pashokjes te maken heeft luister ik naar het advies van mijn winkelmaatje en verdwijn met het roze, zwart wit gestreepte kledingstuk in de daarvoor bestemde ruimte. Het rokje past, een bijpassend shirtje wordt een uitdaging en nadat ik vier potentiële exemplaren, die het net niet zijn, krijg aangereikt besluit ik dat ik alleen voor het rokje ga.

Ons gezelschap is inmiddels uitgebreid met de dochter van mijn vriendin en haar vriendin. De twee meiden, bewapend met een rol chips en een puntzak met een rijkelijk assortiment aan verschillende snoepsoorten, ploffen tegenover ons neer. Hun onverzadigbare puberbehoefte, als het om eten gaat, is nog lang niet bevredigd als de dochter haar moeder vragend aankijkt en "Mam, mogen wij ook iets lekkers?" uitbrengt. In een mum van tijd wordt deze wens vervuld en zitten beiden aan de cheesecake en de oreotaart.

Het is de laatste dag voor we weer huiswaarts gaan. Ik hield mijn vriendin en kroost met aanhang de laatste vier dagen gezelschap op haar vakantieadres. Normaliter zit ik in de thuissituatie tussen vier mannen. Nu mocht ik ervaren hoe het is om mij langere tijd onder uitsluitend vrouwen te begeven. Laten we het er op houden dat het anders is en niet beter of slechter. De jonge meiden zijn langer en op een andere manier met hun uiterlijk bezig dan mijn jongens. Qua zoet en vetbehoefte functioneren ze op hetzelfde niveau en op het gebied van het laten rondslingeren van eigendommen en ander materiaal doen ze zeker niet voor elkaar onder. Ook het slaapgedrag is identiek te noemen en ergens halverwege de middag eens te voorschijn komen is meer regel dan uitzondering. Het is absoluut gezellig met beide geslachten maar ik zou liegen als ik zou beweren dat ik geen plezier zou beleven aan de typische vrouwenpraat. Oprispende geluiden kunnen zowel door mannen als vrouwen geproduceerd worden en hoe langer we bij elkaar waren hoe meer dit een vanzelfsprekend onderdeel werd van de dagelijkse praktijk. 

In een volgepropte Skoda moesten de twee jongste dames vanmiddag tussen de koffers, tassen, slaapzakken en schoeisel een zitplekje op de achterbank bemachtigen en terwijl mijn beautycase als voetensteun fungeerde en mijn benen omgeven werden door nog meer tassen vol allerhande prullen, trapte mijn vriendin het gaspedaal in richting het noorden. Ondanks dat de opgezette huid onder haar linkeroog deed vermoeden dat ze een botoxbehandeling had ondergaan en dit enig ongemak veroorzaakte, reed ze ons keurig naar onze eindbestemming.

Zonder zee en duinen binnen handbereik en met het gemis van de uitgebreide ontbijtjes en de overige overheerlijke maaltijden van de afgelopen dagen, waar ik de gastvrouw zeer erkentelijk voor ben, zal de omschakeling naar de realiteit erg wennen zijn. De wijze uitspraak 'Je kunt de zee niet oversteken door alleen naar het water te staren' van een Indiase dichter en Nobelprijswinnaar zal ons hier, samen met nieuwe waardevolle herinneringen van de afgelopen dagen, zeker doorheen slepen. 





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten